Nieuwe trends en nostalgie op de KERSTHUISSHOW

Afb. 1 De Kersthuisshow in het Baarnse Kasteel Groeneveld

Toch een witte Kerst?

’s Graveland, 17 maart 2022. Vorige week vond in het Baarnse Kasteel Groeneveld de Kersthuisshow plaats in de volle voorjaarszon met wit besneeuwde kerstbomen. Een achttal toeleveranciers van kerst- en cadeaupakketten zetten de trends voor de komende decembermaand. Zij presenteerden in alle rust en heel gericht hun nieuwe producten voor de pakketten om medewerkers te bedanken, te motiveren en te waarderen. Jaarlijks wordt ruim 300 miljoen euro uitgegeven aan kerstpakketten met een veelvoud aan gepercipieerde waarde en onbetaalbare persoonlijke attentiewaarde. De belangrijkste trend die zich in coronatijd heeft ontwikkeld en niet meer zal verdwijnen, is de verbinding met collega’s en met het thuisfront waarbij ‘outdoor’ het best scorende thema is. Wit werd onverwachts een populair kleurthema hetgeen wellicht te maken zal hebben met de actuele situatie in de wereld.

Verbinden
De pandemie zorgde voor nieuwe ontwikkelingen in de Kerst- en cadeaupakketten die niet zomaar weer zullen verdwijnen. Naast het eindejaar, worden steeds meer geefmomenten gecreëerd om medewerkers te motiveren en te verbinden. Zo kwamen de borrel- tapas- en barbecuepakketten in de zomer waarmee thuis of online met collega’s een gezamenlijk moment wordt gevierd. De verbinding met elkaar vertaalt zich ook in het ‘outdoor’ thema. Veel producten zijn erop gericht om er samen op uit trekken: boekjes met wandel- en fietstochten, fietstassen met uitneembare koeltas, picknick rugzakken en een outdoor foodpakket met halve flesjes wijn.  

afb. v.l.n.r.:  fietstas met uitneembare koeltas, up-cycling: kerstdoos als kartonnen krukje, halve flesjes wijn, picknick rugzakken

Duurzaam
Ook in de cadeaubranche wordt duurzaamheid steeds verder doorgetrokken. De vraag naar maatschappelijke verantwoorde producten neemt toe en de stijgende kosten van grondstoffen en transport vragen om creatieve en lokale oplossingen. Zo is up-cycling door verpakkingen opnieuw te gebruiken als opbergdoos of kartonnen krukje zeer gewild. Andersom kan ook: het pakket wordt verpakt in een bruikbare koffer of rugtas. Andersom kan ook: het pakket wordt verpakt in een bruikbare koffer of rugtas. Mooie voorbeelden van recycling zijn: tassen van gerecyclede petflessen, serviesgoed van biologisch suikerriet of een glazenset van gehalveerde wijnflessen, allen uiteraard lokaal in Nederland geproduceerd.

Afb. v.l.n.r.:  serviesgoed van biologisch suikerriet, glazenset van gehalveerde wijnflessen, de witte verpakkingen van Bickery food  Group

Wit
Bij foodleverancier, Bickery Food Group, viel het pakket met de witte verpakkingen het meest in de smaak. ‘In een tijd waarin onze wereld in brand staat, wordt wellicht automatisch gekozen voor een vredige en neutrale, lichte kleur’ aldus Oscar Sjoerds, commercieel Directeur Kerstdivisie bij Bickery Food Group. In kleurenpsychologie is wit de kleur van een nieuw begin. Wit wordt geassocieerd met licht, goedheid, onschuld, zuiverheid en natuurlijk de hoop op een witte Kerst!

Bij deze deelnemers werden de trends gespot:

Bickery Food Group; foodleverancier voor kerst- en geschenkpakketten.

Books Unlimited: specialist in thematische & gepersonaliseerde uitgaven, alle mogelijke soorten boeken.

BAKA verpakkingen: creatieve leverancier van geschenkverpakkingen en duurzame en gekleurde opvulmaterialen om Kerst & geschenkpakketten te maken.

Cosy &Trendy – Billiet : van oorsprong Belgische firma in decoratieve, huishoudelijke, geschenk- en seizoenartikelen veelal onder het eigen Cosy&Trendy label.

SL Bags: ontwerper en producent van custom made tassen, eigen merk tassen onder het Vasad label. Nederlands grootste producent op het gebied van tassen gemaakt van gerecycled materiaal onder het Recycle Bags label.

DGS Wijnen: vertegenwoordiger van een groot aantal toonaangevende wijnhuizen en marktleider in zowel supermarkt-, speciaalzaak-, als foodservicekanaal.

Dutch Design Brand: ontwikkelt en verkoopt duurzame en praktische designproducten van Nederlandse bodem. Gespecialiseerd in verpakkingen met een tweede leven.

TTP concepts: groothandel met bekende merken op het gebied van lifestyle, design, kids, koken, bakken, tafelen en outdoor.

Attachments

  • jpg
    Bestandsgrootte: 1652kb
  • jpg
    Bestandsgrootte: 16660kb
  • jpg
    Bestandsgrootte: 26070kb
  • jpg
    Bestandsgrootte: 20676kb
  • jpg
    Bestandsgrootte: 21515kb
  • jpg
    Bestandsgrootte: 532kb
  • jpg
    Bestandsgrootte: 117kb

Andere bezoekers keken ook naar: